Dieta ketogeniczna stała się w ostatnim okresie bardzo popularna. Informacje o jej stosowaniu docierają z wielu stron. Po ten rodzaj odżywiania sięgnęły takie celebrytki jak np. Kim Kardashian. Jednak jak dobrać dietę ketogenną? Co powinna zawierać, a jakich produktów unikać jak ogień – wyjaśniamy.

Skąd ta popularność, czy przyszła moda na keto?

Dieta ketogeniczna pozwala w szybki sposób stracić na wadze. Tę dietę poleca się wszystkim, którzy dotychczas nie mogli odnaleźć sposobu odżywiania, który ich zadowoli. Jeśli chcesz ograniczyć cukier albo po prostu nie lubisz słodyczy, to dieta dla Ciebie. Serca (i biodra) Ameryknek podbiła dieta Atkinsa, którą z uwagi na proporcje produktów można nazwać odmianą diety ketogennej. Wychodząc od w pewnym okresie szokującej tezy dotyczącej przyczyn otyłości – źródłem otyłości jest cukier, powstała dieta oparta właśnie o tłuszcze i białka, a węglowodany stawiająca na szarym końcu. Czy działa? Według badań z 2014 roku dieta ketogeniczna pozwoli schudnąć w krótkim czasie. Ten efekt udowadnia również ponad 20 przeprowadzonych w minionych latach testów.

Od czego zacząć personalizację diety keto?

Podobnie jak każda dieta, również dieta ketogeniczna wymaga spersonalizowanego planu żywienia. Podstawą jego rozplanowania jest pomiar ciała oraz wyznaczenie celu w kilogramach, który chcemy osiągnąć. Następnym krokiem będzie określenie planu posiłków, obliczenie i wdrożenie go.

Spersonalizowana dieta keto na co zwrócić uwagę

Krok 1 – zapotrzebowanie kaloryczne

Obliczenie podstawowej wartości wykorzystywanej w dietetyce, czyli BMI, jest stosunkowo proste. Wystarczy wykonać wzór: masę ciała w kilogramach podzielić przez wzrost do kwadratu. Wówczas możemy określić w jakim przedziale sylwetki się mieścimy. Jednak obliczenie naszego dobowego zapotrzebowania kalorycznego obejmuje jeszcze takie zmienne jak wiek, tryb życia, częstotliwość wysiłku fizycznego oraz cel wagowy, który zamierzamy osiągnąć. Dlatego najbezpieczniejszym i najwygodniejszym będzie skorzystanie z kalkulatora dostępnego np. na stronie My Keto Plan, gdzie oprócz BMI i zapotrzebowania kalorycznego poznamy też nasz wiek biologiczny, a nawet dobowe zapotrzebowanie na spożycie wody.

Spersonalizowana dieta keto na co zwrócić uwagę

Krok 2 – wybór posiłków i ułożenie planu diety

Po określeniu dziennego zapotrzebowania kalorycznego przychodzi czas na wybór i rozplanowanie posiłków. W Internecie znajdziemy wiele propozycji dań na każdą porę dnia. Jednak niełatwo jest samodzielnie dobrać je w taki sposób, by zapewniały odpowiednią proporcję tłuszczu do białka i węglowodanów oraz spełniały nasze dobowe oczekiwania. Dlatego wygodnym i bezpiecznym sposobem będzie skorzystanie z ułożonej pod nasze potrzeby diety. Dostępne są portale, na których po założeniu konta i wykupieniu odpowiedniej diety otrzymujemy nielimitowany dostęp do przepisów. Z takiej możliwości można skorzystać na stronie My Keto Plan, gdzie po wykupieniu w atrakcyjnej cenie planu na 3, 6 lub 12 miesięcy, otrzymujemy dostęp do przepisów w formie instrukcji ze zdjęciami oraz wideo.

Krok 3 – wdrożenie diety

Wprowadzając dietę należy pamiętać, że każdy organizm może zareagować różnie na zmianę trybu odżywiania. Dlatego szczególnie istotne przed startem oraz na początku diety są suplementacja witamin oraz picie odpowiedniej ilości wody. Wprowadzenie do diety dobrze jest zacząć na około tydzień przed rozpoczynając przyjmowanie suplementów i poprawiając kondycję gospodarki wodnej organizmu. Wchodzenie w stan ketozy, czyli początki diety ketogennej u niektórych osób bywają szczególne. Mogą pojawić się objawy grypy ketonowej, która charakteryzuje się obniżeniem energii, dekoncentracją, bólem głowy. Wspomniane objawy wynikają z obniżenia poziomu insuliny we krwi na skutek mniejszego spożycia węglowodanów oraz niespalanymi w tym czasie jeszcze ciałami ketonowymi, które pojawiają się we krwi. Te oznaki świadczą o tym, że za moment przejdziemy w pożądany przez nas stan ketozy, czyli sytuacji, w której organizm pozyskuje energię z tłuszczu, a nie jak to było wcześniej z węglowodanów.

Spersonalizowana dieta keto na co zwrócić uwagę

Konsultacje dietetyczne

Dieta ketogeniczna to wyzwanie, które warto podjąć chcąc zrzucić zbędne kilogramy w krótkim czasie. By dieta była skuteczna warto skorzystać z narzędzi takich jak My Keto Plan, które pomogą nam nie tylko w ułożeniu planu odchudzania, ale też wesprą podczas gotowania, a nawet wygenerują listę zakupów. W diecie bardzo ważne są też konsultacje dietetyczne, dlatego dobrze jest wybrać sprawdzony serwis, który takie w ramach swojej subskrypcji zapewnia. Dietetyk podpowie nam, co zrobić, by odchudzanie było jeszcze skuteczniejsze niż zakładaliśmy. A także pomoże w skontrolowaniu bieżącej kondycji naszego organizmu.

Wszystko samodzielnie, ale czy na pewno?

Istnieje mylne przeświadczenie, że w dobie Internetu możemy samodzielnie dbać o swoje zdrowie bez pomocy specjalisty. Nic bardziej mylnego, tak jak do dobrania odpowiedniej diety jest nam potrzebny dietetyk, tak i przed jej wprowadzeniem należy skorzystać z konsultacji lekarza pierwszego kontaktu. By dieta keto była skuteczna powinniśmy mieć odpowiednie wyniki. Pamiętaj, że konsultacja z lekarzem przed jakąkolwiek dietą jest bardzo ważna. Tu chodzi o Twoje zdrowie.

FAQ

Tak, dieta keto wskazywana jest przez lekarzy w leczneiu takich przypadłości jak np. zespoł Retta, zespół Draveta, padaczka z napadami miokloniczno-astatycznymi (zespół Doose), a nawet stwardnienie guzowate.
Dietę powinien układać dietetyk, dlatego warto skorzystać z dostępnych na rynku – np. wykupić plan diety w serwisie My Keto Plan.
Ilość pitej wody zależna jest od naszej wagi i wzrostu, dlatego najlepiej jest skorzystać w tym celu z kalkulatora dostępnego na stronie My Keto Plan. Przeciętnie powinniśmy pić przynajmniej 2,5 litra wody dziennie.
Tak, to bardzo ważne, by w układając dietę keto uwzględnić plan dnia. Zaplanuj posiłki tak, żebyś mogła je spożyć o wyznaczonych godzinach.
Produkty spożywane w diecie ketogenicznej to tak naprawdę rzeczy, z których korzystasz na co dzień, ale w innych proporcjach. Z pewnością znajdziesz je w sklepach spożywczych.