Jeść i chudnąć, czy to możliwe? Wyjaśniamy dokładnie na czym polega i czego możesz się spodziewać wybierając ten sposób odżywiania.

Czym jest dieta ketogeniczna?

Poszukując diety idealnej w sieci często spotykamy się z nazwami, które w mniejszym lub większym stopniu są nam obce. Na różnych stronach pojawiają się przeczące sobie informacje. W efekcie stajemy w ogromnej bańce pełnej nieskoordynowanych informacji i trudno nam wybrać, co dla naszego zdrowia będzie najlepsze. Dlatego w tym tekście pod lupę bierzemy jedną, konkretną dietę, dietę ketogeniczną.

Skąd organizm czerpie energię?

Pożywienie jest źródłem energii dla człowieka, dlatego dobrze dopasowana dieta jest bardzo istotna. Dobierając codzienną dietę, powinniśmy brać pod uwagę dostarczane do organizmu składniki pokarmowe – tłuszcze, białka i węglowodany. Energia, którą pozyskujemy z pożywienia jest niezbędna do m.in. regulowania procesów biochemicznych, które zachodzą w organizmie, utrzymania struktury organizmu, funkcji fizjologicznych, a co za tym idzie działania i myślenia. Warto mieć świadomość gęstości energetycznej pożywienia, czyli ilości energii produktu wyrażonej w kaloriach (cal) na gram (g) oraz dżulach (skrót J). Wartość energetyczna żywności to składowa przede wszystkich zawartego w niej tłuszczu (1g tłuszczu to 9 kcal). A przyswajalne do organizmu węglowodany i białka to po 4 kcal na 1 g.

Czym jest dieta ketogeniczna

Dieta keto, czyli energia z tłuszczu

Mając świadomość, skąd się bierze i do czego wykorzystywana jest energia, powinniśmy zdać sobie sprawę, z którego składnika odżywczego nasz organizm korzysta najczęściej. Odpowiedź na to zagadnienie jest prosta i wynika ze zwyczajów konsumenckich współczesnego człowieka – są to węglowodany. Biorąc przykład z mało dietetycznego podwórka (bo najczęściej z takiego przechodzimy w dietę, więc i ono najlepiej odda nasze zwyczaje żywieniowe) burger popularnej firmy, czyli danie, które wydaje się być niezwykle tłustym obiadem ma w składzie: 25 g białka, 8 g tłuszczów, 42 g węglowodanów – innymi słowy dostarcza nam 8 i pół łyżeczki cukru na każde 100 gramów.

O negatywnym wpływie cukru na organizm napiszemy w innym artykule. W diecie ketogenicznej naszym celem jest przestawienie zwyczaju na pozyskiwanie energii z tłuszczu, a nie z uzależniającej i prowadzącej do otyłości glukozy, pochodzącej z węglowodanów. Podstawową zasadą diety keto będzie więc minimum węgli – maksimum tłuszczy. Tym sposobem poprowadzimy nasz organizm w stronę ketozy.

Czym jest ketoza?

Zmiana proporcji składników odżywczych na 70% tłuszczu, 25% białka i 5% węglowodanów wprowadzi nasz organizm w stan metaboliczny zwany ketozą. Proces ten polega na zwiększeniu stężenia ciał ketonowych we krwi. Czym są ciała ketonowe? To kwas 3-hydraksymasłowy, kwas acetooctowy i aceton. Dla naszego organizmu w sytuacji obniżenia poziomu insuliny (na skutek zmniejszonej podaży glukozy) obecność tych kwasów oznacza, że powinien zacząć korzystać z nich jako źródła energii. W ten sposób dostaje też informację o konieczności spalania tłuszczu. W efekcie zaczynamy chudnąć.

Jakie produkty będę spożywać na diecie ketogenicznej?

Wiedząc, skąd i w jakim stopniu organizm pozyskuje energię oraz czym jest ketoza, możemy wywnioskować, że te elementy są bardzo ważnymi składowymi diety ketogenicznej. Jednak dieta to przede wszystkim jedzenie, czyli produkty spożywcze i posiłki. Na diecie ketogennej powinniśmy spodziewać się przede wszystkim tłuszczu. Można pokusić się nawet o stwierdzenie „Jedz tłuszcz, by spalać tłuszcz” i będzie ono prawdziwe. Tak więc w przepisach keto znajdziemy przede wszystkim różnego rodzaju mięsa, w tym ryby, a także oliwy, masła bez cukru, orzechów (bogate w kwasy omega-3 i -6, obniżające „zły” cholesterol LDL), oleju kokosowego. Posiłki w diecie keto powinny zostać tak zbilansowane, by organizm nie rozpoczął poboru energii z białka, dlatego musimy je w diecie dostarczać.

Czym jest dieta ketogeniczna

Najważniejszymi w diecie keto warzywami się warzywa zielona m.in. awokado, kapusta, brukselka. Do diety ketogennej dopuszcza się np. owoce leśne z uwagi na udział cukru. W diecie ketogennej należy rozważyć suplementację oleju MCT, wapnia oraz witamin. Dobrym sposobem na wprowadzenie diety ketogennej jest zakupienie planu diety ułożonego pod swoje parametry. Spersonalizowaną dietę ketogeniczną możesz zakupić na My Keto Plan. Wystarczy, że wypłenisz formularz.

Czym jest dieta ketogeniczna

Czy gotowanie na diecie keto jest skomplikowane?

Dieta ketogeniczna jest dietą opartą o produkty bogate w tłuszcz. Trudność przygotowywanych posiłków będzie naturalnie zależeć od dania, jednak należy pamiętać, że w Internecie możemy znaleźć dużo tutoriali kulinarnych. Najwygodniejszym jednak sposobem jest zakupienie gotowego planu diety, w którym oprócz nazw posiłków znajdziemy też instrukcję ich przygotowania. Na My Keto Diet możemy skorzystać z gotowych filmów, w których krok po kroku dania są przygotowywane.

FAQ