Dieta ketogeniczna pojawiła się sto lat temu. W latach 20. XX wieku wymyślona przez dr Wildera z Kliniki w Mayo, gdzie dietę wysokotłuszczową wykorzystywano w leczeniu padaczki u dzieci. Pięćdziesiąt lat później dr Robert Atkins wydał książkę “Dr Atkins’ Diet Revolution”, w której opisał skuteczność diety o ograniczonej zawartości węglowodanów. Z tej diety w ostatnim czasie korzystać zaczęli amerykańscy celebryci np. Kim Kardashian. W Polsce w roku 1979 Jan Kwaśniewski opublikował własne założenia diety niskowęglowodanowej zwanej “optymalnym żywieniem”. Kto powinien korzystać z diety keto i w jakim celu? Wyjaśniamy. Keto dieta – dla kogo

Co znajdziemy w jadłospisie keto diety

Wymienianie rzeczy, które znajdziemy w diecie keto, warto zacząć od tego, czego tam nie będzie. Bowiem, jeśli wykluczymy produkty, których głównym składnikiem jest cukier staniemy na szerokim polu mnogości dozwolonych na keto diecie produktów. Tak więc z góry z naszej kuchni możemy zlikwidować: pieczywo, ryż, płatki zbożowe, owoce i oczywiście słodycze. Na diecie keto znajdziemy odpowiedniki tych produktów, których bogactwo tłuszczy i umiarkowanej ilości białka pozwoli nam chudnąć w oczach i poprawić ogólną kondycję naszego ciała. Podczas diety keto nauczymy się piec bułeczki z kalafiora i mąki kokosowej, czy przygotowywać serowy spód do keto pizzy. W diecie keto istotne jest utrzymanie procentowanego udziału mikroskładników w jedzeniu. Podczas diety keto będziemy jeść zielone warzywa: awokado, kabaczek, cukinię, sałatę, kalafior, brukselski, a także mięsa i ryby, jaja i nabiał, orzechy i nasiona, będziemy też korzystać z naturalnych olei. W celu ułożenia keto diety warto skorzystać z dostępnych w sieci programów np. My Keto Plan, gdzie nie tylko otrzymamy gotowy jadłospis na wiele tygodni, ale też proste instrukcje przyrządzanych posiłków oraz bezpłatny dostęp do porad dietetycznych.

Keto dieta – efekty

Prawidłowo prowadzona keto dieta przyczynia się do wielu pozytywnych zmian w naszym organizmie. Oprócz znacznego i widocznego spadku wagi w naszym ciele zajdzie wiele pozytywnych procesów. Na skutek przyjmowania zdrowych tłuszczy poprawi się jakoś naszego cholesterolu, czyli wzrośnie nam “dobry cholesterol” HDL, który pozytywnie wpływa na układ wieńcowy. Tłuszcze pomagają też w rozpuszczaniu witamin A, D, E, K. Pozytywny wpływ diety keto odnotowano również w leczeniu wiele chorób w tym nowotworowych, a nawet cukrzycy. Keto dieta – dla kogo

Keto dieta – sposób na odchudzanie

Dieta ketogenna jest doskonałym sposobem na odchudzanie. Dobrze rozplanowany program posiłków oraz właściwie wyliczona kaloryczność pozwalają schudnąć w szybkim czasie. Wybierając ten rodzaj diety należy mieć na uwadze kilka podstawowych zasad.
  • Dieta keto jest restrykcyjna podjadać – oszukiwanie siebie i podjadanie pomiędzy posiłkami zostanie szybko zweryfikowane przez nasz organizm i odebrane jako przyzwolenie na ponowne czerpanie energii z węglowodanów zamiast tłuszczy. Ponowne wejście w ketozę znów potrwa.
  • Na diecie keto nie będziesz odczuwał głodu – pozyskiwanie energii z tłuszczy niesie za sobą korzyści. Organizm przestawiając się na nowe paliwo, jakim są ketony ma większe możliwości wytwarzania energii. Dzięki czemu po zjedzonym posiłku będzie powoli korzystać z dostępnych zasobów. Nagrodą za restrykcyjne przestrzeganie diety jest nieodczuwanie głodu.
  • Pij dużo wody – nawadnianie organizmu jest istotne nie tylko na diecie, ale podczas diety ketogennej szczególnie istotne.
  • Dbaj o jakość spożywanych tłuszczy – podczas diety keto nie wolno spożywać tłuszczy trans. Należy postawić na zrównoważone posiłku zawierające tłuszcze nasycone oraz nienasycone. Dobroczynne skutki diety keto na nasz organizm to bardzo długa lista. Dzięki przyjmowanemu tłuszczowi zwiększa się rozpuszczalność witamin w organizmie, a także poprawia jakość transportu hormonów. Zmniejszenie dostaw węglowodanów pozytywnie wpływa także na trzustkę i regulację poziomu glukozy we krwi. Dodatkowo dieta keto pozwala na szybką redukcję tkanki tłuszczowej. Z zadowalających efektów tej diety możemy cieszyć się przestrzegając jej podstawowych zasad. Warto skorzystać ze sprawdzonych strony dietetycznych, które umożliwiają ułożenie spersonalizowanego planu dietetycznego, a także zapewniają wsparcie dietetyczne.

Dieta keto pomaga w chorobach

Warto zwrócić uwagę na to, że naukowcy zaobserwowali pozytywny wpływ diety ketogennej na leczenie chorób szczególnie neurologicznych. Wynika to z dobroczynnego wpływu tłuszczu na higienę neuroprzekaźników. Dlatego dietę bogatą w tłuszcze zaleca się w chorobach neurodegeneracyjnych oraz takich, w których występują zaburzenia hormonalne:
  • Alzheimer – choć współczesna medycyna nie zna lekarstwa na tę chorobę, istnieje wiele badań wykazujących, że zmiana stylu życia z dostosowaną dietą ketogeniczną działa zapobiegawczo i pomniejsza objawy neurodegeneracyjne u pacjentów.
  • Cukrzyca typu 1 – nazywana także cukrzycą młodzieńczą lub insulinozależną, to przewlekła choroba autoimmunologiczna, podczas której organizm niszczy komórki, które produkują insulinę w trzustce, a hormon ten jest niezbędny do przechwytywania glukozy i produkcji energii z niej. Badania dowodzą, że diabetycy typu 1 zmniejszyli dawki insuliny, a także poprawili kontrolę glikemiczną, dzięki obniżeniu cukru we krwi o blisko 10%.
  • Cukrzyca typu 2, insulinooporność – wystąpienie tej choroby charakterystyczne jest dla późniejszego niż w typie 1 okresu życia. Polega ona na mniejszej niż norma produkcji insuliny. Komórki wątroby, tkanki tłuszczowej i mięśni odmawiają pobierania z krwi glukozy w celu umieszczenie jej w komórkach i produkcji energii. Zastosowanie w cukrzycy typu 2 diety keto poprawiło kontrolę glikemiczną i zmniejszyło insulinooporność.
  • Epilepsja – leczenie tej choroby z użyciem diety ketogenicznej pojawiło się jeszcze w latach 20. XX wieku. Ten rodzaj diety do dziś wykorzystuje się u pacjentów odpornych na leki. Badania wykazują, że napady u połowy pacjentów zmalały o 90%, natomiast u drugiej części przynajmniej o 50%. W innym badaniu 13% pacjentów zupełnie uwolniło się od napadów.
  • PCOS (Zespół Policystyczych Jajników) – według badaczy stosowanie keto diety w tym przypadku prowadzi do zwiększenia wiązania hormonów płciowych globuliny, a także zmniejszenia wydzielania androgenów i poprawy wrażliwości na insulinę, której zaburzenia często pojawiają się w tej chorobie.
  • Rak a dieta keto – głównym źródłem energii komórek rakowych jest glukoza, dlatego w walce z rakiem istotne jest możliwe zmniejszenie dostarczania węglowodanów. Dieta keto jest więc sprzymierzeńcem w walce z tą trudną chorobą, ponieważ wykorzystywane do pozyskiwania energii ketony nie wspierają komórek rakowych.
Kategorie produktów

FAQ

Prędkość chudnięcia zależy od wielu czynników – obecnego BMI, przyjmowanych kalorii, trybu życia, deficytu kalorycznego. Jednak już w pierwszym miesiącu po przejściu na dietę ketogennę można schudnąć nawet 8 kilogramów.
Woda w diecie keto to bardzo ważne zagadnienie. Dzienne wymagane spożycie wody możemy obliczyć w dostępnych w sieci kalkulatorach.
Badania wykazały, że dieta ketogenna pomaga przy wielu schorzeniach dotyczących zaburzeń gospodarki hormonalnej. Warto jednak przed rozpoczęciem diety udać się do swojego lekarza na konsultację.
Pierwsza faza wchodzenia w ketozę trwa około tygodnia. Następnie organizm adaptuje się przez kolejne trzy tygodnie. Po miesiącu zaczyna w pełni korzystać z dostarczanych tłuszczy. Warto w tym stanie wytrwać przynajmniej trzy miesiące.
W trakcie diety keto, jak i każdej innej, powinniśmy regularnie kontrolować nasz stan zdrowia. Dieta to zawsze zmiana dla naszego organizmu, dlatego monitorowanie go jest wskazane.