Dieta Keto

Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna to sposób odżywiania niskowęglowodanowego, który zakłada zwiększenie podaży tłuszczów przy jednoczesnym ograniczeniu spożywania węglowodanów. Konsekwencją takiego działania jest przejście organizmu w stan ketozy, dzięki której w szybkim tempie chudniemy. Dieta keto jest wykorzystywana jako wsparcie w leczeniu wielu chorób np. PCOS (zespołu policystycznych jajników), cukrzycy.

Korzyści z diety keto

Wybierając dietę keto możemy spodziewać się wielu pozytywnych rezultatów. Nie jest tajemnicą, że osoby będące na diecie keto potrafią schudnąć nawet 8 kilogramów w miesiąc. Dodatkowym atutem tej diety jest jej dobroczynny wpływ na układ hormonalny. Dzięki dostarczanym dobrym tłuszczom poprawia się „dobry cholesterol”, zapobiegający chorobom układu wieńcowego. Inną zaletą jest lepsza rozpuszczalność i przyswajalność witamin, brak uczucia głodu, zmniejszenie wydzielania wolnych rodników. Poprawi się też jakość naszej skóry i włosów oraz zyskamy więcej energii życiowej.

Na czym właściwie polega dieta ketogeniczna?

Podstawą diety ketogenicznej jest wprowadzenie organizmu w stan ketozy, czyli taki, w którym pozyskuje energię głównie z tłuszczy. Przemiana w metabolizmie, polegająca na „zmianie paliwa” z cukrów na tłuszcz, pozwala przyspieszyć spalanie zbędnych kilogramów. Jednocześnie eliminuje spożywanie węglowodanów do minimum, zastępując je tłuszczami. Tłuszcze w diecie są nieocenione, choć wciąż przez populistyczne opinie spychane na bok. To właśnie kwasy tłuszczowe rozpuszczają i magazynują część witamin w naszym organizmie. A wybierając tylko tłuszcze nasycone i nienasycone dodatkowo dostarczamy wiele dobroczynnych substancji do naszego organizmu i nie dopuszczamy do negatywnego wpływu tłuszczy trans.

Jak wygląda ketoza, czym jest?

Przed rozpoczęciem diety ketogennej warto dowiedzieć się, na czym polega ten sposób odżywiania. Znajdująca się w nawie diety ketoza to stan metaboliczny, w którym organizm czerpie energię z ciał ketonowych, czyli produktów rozpadu tłuszczu w wątrobie, które obecne są we krwi każdego. W zbilansowanej diecie na czczo, kiedy organizm energię czerpie z glukozy, jest ich we krwi 0,1–0,3 mmol/litr. Stan ketozy zacznie się wtedy, gdy stężenie ciał ketonowych we krwi wzrośnie powyżej 0,5 mmol/liter. Informacją o tym, by organizm zaczął pozyskiwać energię z tłuszczy jest jednoczesne, stałe zmniejszenie poziomu glukozy i insuliny we krwi.

Jak przygotować się do diety keto

Przygotowując się do diety ketogenicznej powinieneś przede wszystkim poznać sposób, w jaki działa ta dieta. Dzięki temu będziesz mógł przygotować swój organizm na wyzwanie.
  • Suplementacja – szczególnie na początku diety ketogennej ważna jest suplementacja. Organizm zmienia swój metabolizm i potrzebuje od nas więcej pomocy niż tylko spożywanie zbilansowanych posiłków. Na szczęście głównym składnikiem diety są tłuszcze, więc łatwiej nam będzie przyswajać przyjmowane suplementy. Jeszcze przed startem diety rozpocznij suplementację: selenu, biotyny, witamin z grupy B, D oraz K.
  • Stay hydrated  – czyli pij wodę, nawadniaj organizm. Zapotrzebowanie na wodę możesz sprawdzić w kalkulatorze na stronie My Keto Plan. Pamiętaj, by nie pić napojów słodzonych, soków, napojów gazowanych. Pij wodę, herbaty np. wspomagającą odchudzanie herbatę PU-erh lub oczyszczającą zieloną. Możesz pić też kawę, ale bez cukru.
  • Oblicz swój bilans kaloryczny – pamiętaj, że każda dieta wymaga deficytu kalorycznego, by była skuteczna, również dieta wysokotłuszczowa. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, które pozwoli na utratę wagi i trzymaj się go.
  • Nie podjadaj – na każdej diecie podjadanie to wróg numer jeden. Plusem diety keto jest to, że w trakcie ketozy nie odczuwamy głodu, bo organizm nauczył się korzystać z dostępnych zasobów. Warto jednak na początku diety ustalić sobie regularne godziny posiłków albo ich liczbę (w diecie keto optymalne są cztery posiłki dziennie), wówczas łatwiej nam nie podjeść, kiedy mamy świadomość, że została nam np. tylko godzina do kolejnego posiłku. Pomocą w takiej sytuacji może być też napicie się wody lub herbaty.
  • Jadłospis – strategicznym elementem naszej diety jest ustalenie jadłospisu. To bardzo trudna praca, która wymaga obliczenia ilości składników odżywczych, zestawienia go z naszymi proporcjami odpowiadającymi celowi oraz aktualnemu współczynnikowi BMI względem aktywności fizycznej. Najlepiej w tym celu skorzystać ze sprawdzonych źródeł i zakupić spersonalizowaną dietę.